ASZ ČR požádala zástupce měst a obcí o využití možnosti snížení daně u zemědělské půdy

Lukáš  SenftLukáš Senft
Sdílejte článek
ASZ ČR požádala zástupce měst a obcí o využití možnosti snížení daně u zemědělské půdy

Celostátní Rada Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ ČR) na svém jednání dne 15. března 2024 podrobně diskutovala dopady výrazného zvýšení daně z nemovitostí. V návaznosti na přijetí konsolidačního balíčku, který obsahuje také změny v zákoně o dani z nemovitých věcí, se ASZ ČR obrátila na zástupce samospráv, konkrétně na reprezentanty Svazu měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv a Spolku pro obnovu venkova ČR.

Vzhledem k tomu, že Vláda ČR odmítla jakékoliv změny v konsolidačním balíčku, a tedy i úpravu zvýšené daně z nemovitostí, rozhodli se zástupci všech regionů a členských spolků ASZ ČR obrátit právě na samosprávy, které mají vliv na výši této daně prostřednictvím koeficientů. Zemědělství v současném období prochází poměrně složitou ekonomickou situací, kdy se naplno projevily vlivy vysokých cen vstupů na straně jedné a nízkých výkupních cen zemědělských komodit na straně druhé. Obdobně u lesní půdy je v souvislosti s kůrovcovou kalamitou aktuálně velmi složitá situace, kdy majitele lesů čekají v nadcházejících letech, či spíše desetiletích, zejména finanční náklady, protože musí obnovit porosty po těžbě a nemohou očekávat v dohlednu žádné výnosy.

Zástupci ASZ ČR jsou přesvědčeni, že lokální sedláci v obci fungují jako důležité ekonomické jednotky a často jako zaměstnavatelé místních obyvatel. Poskytují místním lidem své produkty a služby a přispívají k životu ve venkovském prostoru mnoha dalšími pozitivními kroky. Daně ze zemědělských a lesních pozemků patří k významným nákladovým položkám zemědělských podnikatelů. Jejich nárůst by tak logicky snížil konkurenceschopnost tuzemských zemědělců vůči zahraniční konkurenci. To by rozhodně nepřispělo k často preferovanému zvýšení potravinové soběstačnosti a zejména potravinové bezpečnosti ČR. Vzhledem k tomu, že hlavně menší a střední farmáři hospodaří ve vyšším podílu na vlastní půdě, dopadlo by uvedené opatření negativně zejména na tuto skupinu podnikatelů.

Současně je třeba zmínit, že zvýšenou daň ze zemědělské půdy její vlastníci takřka vždy smluvně propisují svým pachtýřům, takže hlavní dopad tohoto zvýšení opravdu leží na hospodařících subjektech. Zásadní zvýšení daně však také může přispět k dalšímu urychlení prodejů pozemků ze strany privátních malých vlastníků, přičemž o skupování těchto pozemků budou mít opět zájem velké a kapitálově vybavené (často nezemědělské) společnosti, jak se již v mnoha regionech ukazuje. ASZ ČR si uvědomuje, že výše daně z nemovitostí se přímo promítne do rozpočtů obcí, nicméně věří, že starostové mají také zájem udržet ve svých obcích klasické sedláky a zemědělské podnikatele, kteří pro své okolí znamenají těžko nahraditelný přínos.

Mgr. Lukáš Senft, mediální oddělení ASZ ČR

Přečteno: 393x
Katalog farem