Trh řetězců je „zdravý oligopol“. Největší hráči ovládají 75 procent

Seznam Zprávy
Sdílejte článek
Trh řetězců je „zdravý oligopol“. Největší hráči ovládají 75 procent

Nová studie odpovídá na otázky, jakou sílu mají řetězce v Česku, na které se snáší kritika některých politiků kvůli cenám potravin. Trh je zdravý, tvrdí ekonomové.

Akademici z Mendelovy univerzity v Brně se pokusili v rozsáhlé analýze odpovědět na ožehavé otázky, které si dnes pokládá každý. Jakou sílu mají řetězce? Zvyšují si zisky na úkor zákazníků? Nakolik jsou rentabilní?

Základní sdělení podle ekonomů zní: Trh je zdravý.

Studie, na níž se podílel také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, se zabývá vývojem tržních podílů v oblasti maloobchodu, vlivem fúzí a akvizic, srovnáním s Evropou i trendy v rentabilitě. Na konferenci vystoupili zpracovatelé studie Michal Mádr a Radek Náplava z ekonomické fakulty Mendelovy univerzity a předseda ÚOHS Petr Mlsna.

Studie uvádí, že trh je sice oligopolní, ale zároveň je konkurenční a není také žádným unikátem v kontextu Evropy, protože podobnou strukturu má například Německo.

„Vývoj maloobchodního trhu v nespecializovaných prodejnách, vykazující změnu tržních podílů a relativně nízké průměrné hrubé marže jednotlivých hráčů na trhu, jasně ukazují, že jde o konkurenční trh,“ uvedla studie.

Analýza zkoumala vliv 32 hráčů v maloobchodu na trhu, kde však většinu (75 %) ovládá šest společností. Patří mezi ně Lidl, Kaufland, Albert, Penny Market, Billa, Tesco, Globus a Makro. Téměř třicetiprocentní podíl má skupina Schwarz-Gruppe, kam patří Lidl s Kauflandem. Dvojkou je REWE Group (vlastník Billy a Penny Marketu), jenž má 15 procent.

Ekonomové český trh definovali jako asymetrický oligopol, kde jen několik významných firem ovlivňuje tržní prostředí a na němž působí ještě velké množství malých hráčů.

„Podobnou úroveň trhu můžeme vidět v Německu a v Británii,“ říká jeden ze spoluautorů Michal Mádr. Trh se však od doby před rokem 2013 postupně koncentroval, je tedy méně konkurenceschopný, než byl, protože méně hráčů má větší podíl trhu.

Francie s Belgií mají ještě více koncentrovaný maloobchodní trh, kde největší řetězce mají podíl 85 procent, resp. 84 procent. Česko v tomto srovnání stojí přibližně ve středu EU.

Marže rostou

Nejvíc ziskový je dlouhodobě Lidl, ukázalo se ve sledovaném ukazateli rentability tržeb. Marže mají tendenci dlouhodobě mírně růst. „Dlouhodobě existuje tendence k růstu marže a přirážky. Patrné je to hlavně mezi lety 2016 a 2020,“ uvedl spoluautor studie Radek Náplava.

Studie sledovala období od roku 2005 do roku 2021 a nepostihuje tedy turbulentní období roku 2022, kdy inflace rostla nejstrměji.

Od roku 2005 do roku 2021 se spotřebitelská inflace zvýšila o 36,5 procenta. Tržby obchodníků vzrostly ze 172 miliard na téměř 369 miliard Kč, tedy o 114 procent. Hrubý zisk hlavních společností se zvýšil čtyřikrát, přibližně ze tří na 15 miliard korun. Tržby rostly rychleji než inflace a navíc se trh koncentroval, což znamená, že se zvyšovaly tržní podíly největších řetězců. Například podíl Lidlu se zvýšil ze čtyř na 15,5 procenta, podíl Kauflandu z 8,7 na 13 procent.

Pro ÚOHS je výsledek studie důkazem, že trh jako celek funguje. „Trh maloobchodu není zakonzervován, není neměnný. Tvrdá data ukazují, že dochází k dynamickým pohybům, vyvolaným konkurenčním bojem mezi řetězci. Což podtrhuje, že spotřebitel je stěžejním faktorem vývoje na trhu. Vybírá si, kde bude nakupovat a že bude měnit spotřební chování podle toho, jak mu to vyhovuje,“ konstatoval předseda úřadu Petr Mlsna.

Ministři vs. řetězce

Současný ministr Marek Výborný (KDU-ČSL) dobře ví, že nemá žádné prostředky, jak do cenové politiky obchodníků zasáhnout, ale jako jeho předchůdce jde cestou „slovní intervence“. V pořadu Seznam Zpráv Ptám se já v listopadu mluvil o signálech, že na straně řetězců není všechno v pořádku.

„Abychom byli úplně konkrétní, pokud je například cibule dodávána od českého zelináře za 17 korun a na pultech toho finálního řetězce se prodává za 30, tak to není přiměřená obchodní přirážka,“ uvedl a dodal, že pro to nemá vysvětlení. Obchodníci, které reprezentuje Svaz obchodu a cestovního ruchu, zase opakovaně osočují z navyšování zisků zemědělce a zpracovatele.

Zatím nikdo s jistotou neodpověděl, na čí straně je pravda. Na jaře zveřejněné cenové šetření ÚOHS, které zkoumalo pět potravin (mléko, máslo, vejce, kuřecí maso, mouka), vedlo k závěru, že na trhu jsou oligopoly, ale hospodářská soutěž neselhala. Veřejnost netrpělivě čeká na zatím poslední šetření v oblasti vývoje cen cukru.

Autor: Filip Horáček
Zdroj: Seznam Zprávy

Přečteno: 235x